09-12-20

Kennisblog: aarding

Stuurstroomtrafo

Een veelvoorkomende fout is dat men vergeet een stuurstroomtrafo aan de secundaire zijde aan aarde te leggen. Hierdoor ontstaat er een zwevend net met alle mogelijke gevaren van dien. De NEN 60204-1 legt uit hoe je trafo’s moet aarden. Wanneer men er voor kiest de trafo secundair niet te aarden, dan dient er een aardfoutrelais te worden toegepast. Ditzelfde geldt voor DC stuurstroomvoedingen.

Koppeling schone aardrail

In een schakelkast heb je vaak een vuile (beschermende) aarde en een schone (functionele) aardrail. De schone aarde wordt geïsoleerd opgesteld zodat deze geen verbinding maakt met de montageplaat van de kast. Deze wordt met name toegepast om afschermingen van kabels van analoge signalen op af te werken of andere gevoelige (Ex i) apparatuur. Regelmatig wordt vergeten deze schone aardrail nog te koppelen met de hoofdaarding van de kast of installatie. Je hebt dan een zwevende aardrail wat voor nog meer ellende zorgt.

Als er geen separate schone aardgeleider aanwezig is, mag je de geïsoleerde aardrail via de kortst mogelijke route met een aardgeleider van min. 4mm2 of 2x 1,5mm2 verbinden met de hoofdaardrail. Dit dient zo dicht mogelijk bij de verbinding van de binnenkomende beschermingsaarde van de schakelkast te gebeuren, tenzij er teveel vervuiling op zit van andere zaken die op de hoofdaardrail zijn gekoppeld. In dat geval moet je een aparte schone aardaansluiting plaatsen.

Meer informatie?

De volgende onderwerpen kwamen verder nog aan bod tijdens de trainingen van John Meijer:

  • Wat is het verschil tussen een TT-stelsel, een TN stelsel en een TNS stelsel en hoe aard ik die?
  • Wat is een beschermingsketen en wat zijn de eisen bij aanleg?
  • Hoe bepaal ik de diktes van mijn aardgeleiders?
  • Hoe voorkom ik zwerfstromen door lagers bij frequentie gedreven motoren?
  • Wanneer pas ik een aardlekschakelaar of aardlekautomaat toe?
  • Hoe moet ik instrumenten en kabels aarden in een ATEX omgeving?

Heeft u vragen over bovenstaande punten? Wij kunnen u zeker adviseren.

Bron : Voormalig engineering manager John Meijer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *